Gmail synchyronisatie problemen in MS Outlook 365

Alhoewel ik ook wel veel gebruik maak van browser interfaces om mijn mail te benaderen is Outlook mijn hoofd-email beheerder op mijn werkcomputers. Aangezien ik een abonnement heb genomen op Office 365 ben ik er verzekerd van dat ik altijd de laatste versie beziet. Het komt dan ook zelden voor dat ik problemen met Outlook heb. Gisteren was dat echter plotseling het geval. Mijn Gmail account synchroniseerde niet meer waarbij de volgende foutboodschap gegenereerd werd.

“Task ‘Synchronizing subscribed folders for xxxxxxx@gmail.com.’ reported error (0x800CCC0E) : ‘Outlook cannot synchronize subscribed folders for xxxxxxx@gmail.com. Error: Cannot connect to the server. If you continue to receive this message, contact your server administrator or Internet service provider (ISP).’”

Ga je dan Googlen dan ontdek je dat dit probleem vaker voorkomt maar ook dat de meeste oplossingen niet werken. De oorzaak schijnt bij de Gmail security settings te zitten. Soms krijg je bij Gmail, als je op een andere locatie bv via een VPN server ingelogd hebt, een veiligheidsrisico melding. Als je dan (per ongeluk) bevestigd dat je dat niet zelf was sluit Gmail de toegang voor externe Apps af. En je kunt het nu al raden, daar valt Outlook volgens Google onder.

De oplossing heb ik natuurlijk ook via Google gevonden.

  • Ga via een browser naar je Gmail account: Rechterbovenkant, klik op je profiel foto, klik op “Manage your Google Account”
  • Selecteer “Beveiliging”.
  • Ga naar “Toegang door minder veilige apps”
  • Enable deze optie
  • Save

Daarna werkte de e-mail synchronisatie weer.

Dit is natuurlijk niet de meest optimale oplossing en ik hoop dan ook dat hetzij Google hetzij Microsoft dit probleem in de toekomst oplost. Veel vertrouwen heb ik daar echter niet in aangezien dit probleem al jaren oud lijkt te zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.