Windows Backup problemen

Recentelijk een 1 TB USB hard disk gekocht hebbende dacht ik dat het eens tijd werd om ietwat serieuzer back-ups te maken m.b.v. het back-up programma dat in Windows ingebouwd zit.

Zo gezegd, zo gedaan, ik doorliep de bijbehorend wizard en startte het back-up programma. Helaas werd ik nagenoeg onmiddellijk geconfronteerd met een foutmelding.

The service cannot be started, either because it is disabled, or because it has no enabled devices associated with it. (0x80070422)

Typische Windows foutmelding je weet niet wat je er mee moet en gaat dus maar op het web zoeken. Daar vind je dan o.a. dat dit probleem wel vaker voorkomt. Een van de eerste adviezen is om dan de settingen in ‘Services’ te bekijken (Start, Services intikken als zoekterm, dubbelklikken op Services symbool (tandwielen))

Men wordt dan geacht de volgende settings te controleren.

  • Remote Procedure Call” (RPCSS) should be enabled, Automatic.
  • COM+ Event System” (Event System) should be enabled, Manual.
  • System Event Notification Service” (SENS) should be enabled, Automatic.
  • Volume Shadow Copy” (VSS) should be enabled, Manual.
  • Microsoft Software Shadow Copy Provider” (SWPRV) should be enabled, manual.
  • “Block Level Backup Engine Service” should be enabled, manual.

Dat deed ik dus maar dat loste het probleem niet op. Na wat zoeken bleek dat er nog een setting gecontroleerd moest worden.

  • Windows Backup – enabled

Die stond bij mij dus niet aan. Na deze aangezet te hebben kon ik het back-up opstarten en deze leek nu goed te werken.

Jammer genoeg liep de back-up nu wel maar werd voortijdig afgebroken met wederom zo’n cryptische foutboodschap.

The backup was not successful. The error is: Windows Backup failed while trying to read from the shadow copy on one of the volumes being backed up. Please check in the event logs for any relevant errors. (0x81000037).

Met wat zoek op het web kon ik echter de oorzaak achterhalen. Schijnbaar detecteert het systeem een veiligheidsrisico (trojan) tijdens de back-up en verbreekt vervolgens de back-up.

De oplossing blijkt eenvoudig te zijn. Ik gebruik zelf Microsoft Security Essentials maar andere virusscanners kunnen dit natuurlijk ook. Laat Microsoft Security Essentials eerst een volledige scan uitvoeren (dus niet een snelle scan). Tijdens het uitvoeren van deze scan zal Security Essentials onderstaande boodschap geven.

Microsoft Security Essentials is getting: Exploit:Java/CVE-2009-3867.MZ.

Laat Security Essentials deze file verwijderen. Na dit gedaan te hebben kon ik probleemloos de back-up draaien.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *